1年 文科 理科 2年 文科 理科 授業の目標概要 質的研究とは、観察やインタビューなどのデータを数量化せずにそのまま分析し、社会現象を明らかにする研究手法です。文化人類学、社会学、保健医療学、心理学など異なる様々な分野で質的研究は発展してきました。特に、研究仮説を持たない未知の領域において、“そこで何がおこっているのか”を探索するのに有用です。本講義では、質的研究の背景哲学、研究方法論を理解し、最終的には研究プロトコール作成を目指します。本講義の具体的な目標は以下の通りです。 1)質的研究の特性やプロセスが説明できる。 2)観察やインタビューを用いて質的データが収集できる。 3)質的データを適切に分析・解釈できる。 4)質的研究を活用した研究計画を立てることができる。 本講義を担当する田中はこれまで異なる文化圏においての国際協力活動で質的研究法を活用してきました。こういった事例を紹介しつつ、質的研究が実社会でどのように活用できるかを参加者とともに議論していく予定です。 月 1 1年 文科 理科 2年 文科 理科 月 2 A 1年 文科 理科 2年 文科 理科 月 2 A 時間割コード 時間割コード 時間割コード 全学自由研究ゼミナール 全学自由研究ゼミナール 51423 A 成績評価方法 出席とレポート 教科書 ガイダンス 50078 授業の目標概要 成績評価方法 教科書 ガイダンス 51421 授業の目標概要 成績評価方法 教科書 ガイダンス 開講 講義題目 文化、国際協力と 質的研究入門 開講 講義題目 開講 授業中に指示をする。/Will specify at class time 第一回授業日に行う。/Will conduct guidance at first time Introduction to Physical Sciences The Gender, Sexuality & Identity Course Please note that although the main title of this course is Earth Science, the curriculum has changed as of S-semester 2024 (the formal title change will be applied later). In this course, we cover some key topics across the physical sciences to help ensure students who have studied differing amounts of chemistry and physics in high school are on the same page. Grades for the course will be awarded based on attendance and participation in the group work activities (30%), performance in live online quizzes (10%), short written assignments (10% and a final exam (50%). プリントを配布する。/Will distribute handouts 特に行わない。/Will not conduct guidance What are gender and sexuality? How do identities based on gender and sexuality influence our thoughts, behaviors, and relationships? To address these questions, an interdisciplinary group of scholars will guide students in an exploration of genders and sexualities across different regions and time periods. Using the concept of “identity,” instructors will cover such topics as discrimination based on perceived physical attractiveness, queering Japan, toxic masculinity, and gendered moralities. In the process, the course will answer questions about how different expressions of gender and sexuality shape our experiences and how we can move closer to a society that welcomes and respects diversity. <
元のページ ../index.html#261