2023Sシラバス
184/393

時間割コード 30011 時間割コード 30012 時間割コード 30230 時間割コード 30231 英語中級・上級 (全クラス型) 講義題目 授業の目標概要 講義題目 授業の目標概要 講義題目 授業の目標概要 講義題目 授業の目標概要 開講 授業科目名 S 英語中級 開講 授業科目名 S 英語中級 開講 授業科目名 S 英語中級 開講 授業科目名 S 英語中級 歴史研究者はどのような英語を書くか:一般読者向け、研究者向けのアメリカ史論文から探る 学術的な英文とはどのようなものか。誰に向けて書くかによって文体や段落はどう変わるか。人文系の学術英文に日本で学ぶ皆さんがどう体をなじませ、解きほぐすか、アメリカ史に関する入門的な実例をもとに検討する。やや硬い文体やボキャブラリがなぜどの箇所で選ばれるか、それをどう書きかえればわかりやすくなるか、頭の中で変換するトレーニングを行う。 未来学入門 ここでいう「未来学」とは,未来と向き合うために教養人としてどのように現在を生きたら良いかに関わる見識を指す。現在の傾向から未来の状態を予測する通常の未来学と違って,逆に想定される未来をもたらすには今どうあるべきかを考える backcasting の手法である。また,社会全体の体制がどうあるべきかではなく,それを構成する個人の内面を問題とする。科学者のモラルまたは一般人の科学知識が大いに問われる昨今,教養人が当然知っておいてよい見識である。 この授業では,数学者・生物学者・科学哲学者であるJ.Bronowskiの著書A Sense of the Future (1977, MIT Press)に所収された4つのエッセイを読み,そうした「未来学」のイロハを学びつつ,未来への向き合い方と現在の生き方を考えていきたい。授業で扱うテーマは,“A Sense of the Future”(未来と向き合う感覚),“The Creative Process”(創造のプロセス),“On Art and Science”(文芸と科学について),“The Reach of Imagination”(想像力が及ぶ範囲)の4つであり,こうした見識は当然ながら文理の垣根などない。やや古い著書であるがゆえに,古くて新しい普遍的なテーマを掘り起こしたり,現代的視点から批判的検討を加えたりする意味があるだろう。 Technological Hauntings This class will consider the relationship of haunting and the occult to forms of modern media and technology, including the phonograph, the photograph, the telegraph, television, and film. Over the course of the semester, students will learn how modern media have, through processes of disembodiment and decorporealization, enabled the formation of discourses that yoke technology to conceptions of the spectral and ghostly. Education and Society This course will introduce learners to a broad range of theories, issues and debates about the societal roles and functions of schools, universities and education systems around the world. Taking a sociological perspective, the objectives of the course are to: •Introduce learners to a range of theories and approaches to critically analyze the roles of education in society •Debate and discuss the ‘grand challenges of education’, namely the challenges of participation, relevance, flexibility, quality, and funding •Examine the relationships between schooling and national and global identity formation •Explore debates about social mobility and reproduction through education in the context of gender, race and social class •Investigate the phenomenon of student-led social activism in varied socio-cultural contexts •Consider the challenges and implications for education systems in a century marked by rapid technological innovation and change We will engage with leading scholarship in the field, representations in the media, and our own educational experiences to explore these and other student-directed topics. Students will develop skills in academic reading, writing, presentation, and discussion. 担当教員 橋川 健竜 担当教員 田中 伸一 担当教員 ペティート ジョシュア 担当教員 Christopher D. Hammond 所属 英語 所属 英語 所属 英語 所属 英語 曜限 月 1 曜限 月 1 曜限 月 5 曜限 月 5 対象 1年 文科 理科 2年 文科 理科 対象 1年 文科 理科 2年 文科 理科 対象 1年 文科 理科 2年 文科 理科 対象 1年 文科 理科 2年 文科 理科 英語中級・上級 (全クラス型)

元のページ  ../index.html#184

このブックを見る