🍵🍵「茶わんの湯」から最新の科学を考える/Lesson from 全学自由研究ゼミナール 51410 授業の目標概要 時間と空間を超越し、普遍性を追求し、多様性を受け入れ、 学問分野を自由に横断するという、日常生活の中にある茶碗から私たちの挑戦。 Our challenge is to transcend time and space, pursue universality, accept diversity, and freely cross academic fields from the bowls in our daily lives. 普段は特別に意識しない、なんの変哲もない茶わんと湯であっても、よくよく観察することで様々な系に共通する普遍的な構造や法則および、最新の知見と関係していることに気づく。 オムニバス形式で行う本ゼミは、物理学者・寺田寅彦の名随筆「茶碗の湯」を起点とし、その追体験、加えて寺田が文中で言及しなかった器としての茶碗や湯(お茶)に関連する考察・講義を実演を交えながら試みる。寺田寅彦的思考、学際的な研究、独創的な研究、実社会問題の発見や解決と密接に関係しうる研究とはどんなものか問いかける講義もある。あらゆる先入観・偏見から解き放たれ、学問領域を自由に往来し、さまざまな視点・観点から知の獲得と思考のトレーニングをする機会を「茶わんの湯」を通じて提供する。文科学生の履修を歓迎する。 By observing carefully, we can find universal structures and laws common to various systems related to the latest findings, even though we are not usually conscious of such things as ordinary tea bowls and hot/cold water in daily life. In this omnibus class, we will start from the famous essay by physicist Torahiko Terada (1878-1935), " Chawan-no-yu (ちゃわんのゆ, 茶碗の湯 in Japanese), " . Then, we try to relive the essay. In addition, the lecture will focus on teacups and hot water (tea) as vessels, which Terada did not mention in the essay. There will also be lectures on how to approach Torahiko Terada's way of thinking manner, interdisciplinary research, research liberty, and research that is closely related to the discovery and solution of real-world problems. Through " Chawan-no-yu, " we provide students with the opportunity to free themselves from all preconceptions and prejudices, to move freely between academic fields, and to acquire knowledge and train their thinking from a variety of perspectives and viewpoints. 【目的】 ● 日常茶飯事に目にする、なんの変哲も無い身近なものごとの本質を見抜く試み、それを科学的に思考し批判する。学問領域を横断し、異なる様々な視点から考察する。付随する習慣、文化や歴史の説明も取り入れる場合もある。 ● 新しい事象や法則の発見は科学への貢献のみならず、実社会問題の発見や解決と密接に関係しうることを具体的に学習する。 【The purpose of this course】 ● To focus on ordinary things that we see in our daily lives and think and criticise them scientifically. In addition, we will discuss these things in our daily lives from various perspectives across academic fields. In some cases, we try to incorporate the lecture about customs, culture, and history associated with " Chawan-no-yu" . ● Students will learn concretely that discovering phenomena and laws can contribute to science and be closely related to the discovery and solution of real-world problems. 【授業ホームページ】 🔗🔗URL:https://www.2022a-lessonfrom.c.u-tokyo.ac.jp/ 【問い合わせ先】 📧📧e-mail:chawan@adves.c.u-tokyo.ac.jp a tea cup 2 時間割コード 開講 A 講義題目 担当教員 鹿島 勲 教養教育高度化機構 木 3 所属 曜限 単位 対象 1年 文科 理科 2年 文科 理科
元のページ ../index.html#236