2019Aシラバス
337/346

1年 文科 理科 2年 文科 理科 ■2015年度以降入学の学生が履修する場合は、総合科目A(思想・芸術)の科目として扱われます。 ■2014年度以前入学の学生が履修する場合は、主題科目 全学自由研究ゼミナールとして成績がつきますので、注意してください。 Intellectuals and Critique 1年 文科 理科 2年 文科 理科 A 思想・芸術Ⅰ(PEAK) ■2015年度以降入学の学生が履修する場合は、総合科目A(思想・芸術)の科目として扱われます。 ■2014年度以前入学の学生が履修する場合は、主題科目 全学自由研究ゼミナールとして成績がつきますので、注意してください。 Philosophical Issues in Education COURSE OBJECTIVES 時間割コード 時間割コード PEAK科目 51394 A 講義題目 授業の目標概要 評価方法 教科書 ガイダンス 51436 講義題目 授業の目標概要 評価方法 教科書 ガイダンス 開講 授業科目名 哲学・倫理(PEAK) ダルグリーシュ ブレガム PEAK前期 水 2 開講 授業科目名 Since the siècle des Lumières, (Western) philosophy has devoted itself to the production of knowledge which, amongst other things, establishes facts, anchors values, mediates justice and promises critique. This in turn has encouraged philosophers to side with society and speak the truth to power, especially in those moments when it tends to domination. Perhaps the most famous figure to deploy philosophy in this fashion has been the intellectual, yet in recent years the latter seems to have become a rare species, if not one that is near extinction. With the decline of the role of the intellectual the concomitant task of philosophy as the watchdog of power is brought into question, too. In this light, the course examines the role of the modern philosopher from the late 18th century up until the present. It surveys some paradigmatic cases, from the role of the legislator (Kant), clerc (Benda), freischwebende Intelligenz (Mannheim), organic intellectual (Gramsci), mandarin (Heidegger), critical theorist (Habermas) and engaged scholar (Chomsky), to the témoin engagé (Sartre), bi-dimensional critic (Bourdieu), interpreter (Walzer), specific intellectual (Foucault) or feminist activist (Haraway). In studying these roles, we inquire into what role the academic might assume and the accompanying form of criticism that philosophy could be assigned today. To be confirmed, but probably participation, presentation and essay 教科書は使用しない。/Will not use textbook 特に行わない。/Will not conduct guidance The aim of this course is to deepen students’ understanding on education through philosophical dialogues on ethical and controversial issues in education. Abilities 1) to pose philosophical questions, 2) to think logically and critically, 3) to listen to counterarguments and to take them into serious account, 4) to reflect on one’s own conceptions, perceptions, and assumptions and at times reshape or even abandon them, and 5) to read and write philosophical papers, are essential to philosophical dialogues, and thus will be developed and assessed in this course. GRADING CRITERIA Class participation 30% Presentation and in-class discussions 30% Final essay 40% 教科書は使用しない。/Will not use textbook 特に行わない。/Will not conduct guidance 担当教員 担当教員 山辺 恵理子 PEAK前期 金 2 所属 所属 曜限 教室 曜限 教室 118 115 対象 対象

元のページ  ../index.html#337

このブックを見る